Fakta Menarik Mengenai Burung Madu (Hummingbird). Satu-Satunya Burung yang boleh Terbang secara Mengundur.

>> Tuesday, March 2, 2010



Burung madu adalah burung yang sangat kecil dan sangat mempesonakan dan biasanya akan melawat kawasan belakang rumah anda jika anda menanam tanaman yang akan menarik burung-burung tersebut. Suatu masa dahulu penjelajah-penjelajah Sepanyol yang mengembara untuk mencari dunia baru memanggil burung-burung tersebut dengan gelaran 'Joyas Volardores' atau permata-permata yang melayang.





Mengapa burung madu kelihatan seperti terapung? Bagaimanakah mereka dapat terbang dengan sangat stabil, walaupun, terbang menjunam, terbang ke belakang dan ke sisi? Satu perkara lagi yang sangat menarik mengenai burung madu ialah tentang warna mereka, terutamanya ketika terdapatnya cahaya matahari. Warna yang dapat dilihat oleh mata kita sebenarnya adalah terbentuk oleh pigmen-pigmen yang menyerap dan membiaskan beberapa warna.




Burung madu boleh memutarkan setiap sayap-sayapnya dalam satu bulatan, membuatkan ia menjadi satu-satunya burung yang boleh terbang ke hadapan, ke belakang, naik, jatuh, ke sisi atau terbang dalam ruang curam. Untuk terapung, burung madu menggerakkan sayap-sayap mereka ke belakang dan depan.




Burung madu dapat bergerak serta-merta dalam sebarang arah, boleh bermula dengan kelajuan penuh. Burung madu juga boleh terbang dalam jarak pendek secara tunggang terbalik, dan juga menggunakan muslihat mereka apabila diserang oleh burung pemangsa.



























Sumber,
Maklumat lanjut,

http://www.humming-birds.com/facts.html

6 comments:

@fitridzulkifli March 2, 2010 at 11:01 PM  

wah, serious? flying backwards?
against the concept of physics!
haha







http://fitridzulkifli.blogspot.com

Unknown March 3, 2010 at 12:10 AM  

nice post!

byk fakta sini..suka...
follow la =]

Hamizah March 3, 2010 at 6:39 AM  

ajaibnya kuasa Allah..

tuan director March 14, 2010 at 9:52 PM  

fakta yang menarik
terasa nak lepas je burung kepunyaan atok kat blakang rumah tu.kesian dia

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP