Lawatan Ke Negeri Medan Indonesia. 2

>> Friday, March 19, 2010





Pagi keesokan harinya, kami bertolak ke Danau Toba, sepanjang perjalanan dapat dilihat jalanraya begitu sesak kerana terdapat demonstrasi. Menurut pemandu pelancong, itu merupakan fenomena biasa jika salah seorang calon pilihan mereka kalah pilihanraya.


Tunjuk perasaan secara aman bagi membantah kekalahan calon walikota (Datuk Bandar) pilihan mereka.




Kami melewati Istana Maimun yang merupakan istana Sultan Deli. Istana ini didirikan oleh Sultan Kerajaan Deli, Sultan Maimun Al Rasyid Perkasa Alamsyah dengan sekitar tahun 1888. Bangunannya berdiri di atas tanah seluas 2.772 Meter persegi, terdiri dari 30 kamar, dan menghadap Timur. Istana ini merupakan mercu tanda dan juga tempat pelancongan yang sangat terkenal di Kota Medan ini.




Banyak lagi papan tanda yang menarik dapat dilihat di sekitar Bandar Medan, bandar yang didiami oleh pelbagai suku kaum termasuk suku Jawa, Batak, Cina dan India.


Tiba Di Danau Toba


Setelah menelusuri jalanraya yang sangat curam dan begitu menakutkan, tiba juga kami ke Danau Toba, mengambil masa kira-kira 4 jam dari kota Medan. Kami menginap di Hotel Patra Jasa, Parapat. Pemandangan di sini begitu mengagumkan. Suasana yang nyaman dan angin yang dingin tidak melupakan kami bahawa Danau Toba merupakan sebuah gunung berapi aktif yang boleh meletus bila-bila masa.


Keindahan Ciptaan Tuhan. Saujana mata memandang.



Kenangan manis diabadikan di dalam potret terindah.




Kisah yang agak menakutkan di sini ialah jika seseorang itu mati lemas di dalam tasik ini, mayat nya tidak akan dicari, kerana daya tarikan graviti amat kuat di tasik ini. Menurut pemandu pelancong, pada tahun 2007, sebuah bot telah karam di sini kerana lebih muatan.

3 comments:

shehacks March 20, 2010 at 1:00 AM  

ada sambungan yg ketiga plak k neh?
cita cm xabes ja..
haha..
nice shots.!

syazwan safwan March 20, 2010 at 12:20 PM  

ada2...mira baca lagi pasni eh..

Unknown January 9, 2012 at 8:16 PM  

salam.nak no pemandu pelancong boleh x.. email ct_sonatagurlz@yahoo.com.my

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP