Tatoo Gigi

>> Tuesday, June 15, 2010

New Picture (5)

Penggunaan hiasan pada gigi oleh penyanyi pada masa kini bukanlah perkara yang baru. Penyelidikan mendapati, penduduk asli Amerika telah menghiasi dan mewarnakan gigi mereka sejak 2,500 tahun lalu. Masyarakat kuno di Amerika Utara mempercantik giginya dengan ukiran, alur dan perhiasaan. Demikian analis yang didapati oleh National Institute of Anthropology.

Ilmuwan tidak tahu gigi itu milik masyarakat yang tinggal Mesoamerica yang mana. Wilayah itu ditakluk oleh Sepanyol pada 1500-an. “Namun yang jelas, mereka yang menghias gigi sebhagian besarnya adalah lelaki” kata Jose Concepcion Jimenez, anthropologi di institut yang melakukan penelitian itu.



Doktor gigi masa itu memiliki pengetahuan tinggi mengenai anatomi gigi. Mereka tahu cara mentatoo gigi tanpa mengenai lapisan di dalamnya. “Mereka tahu jika itu terjadi akan menimbulkan jangkitan atau kesakitan, juga mengakibatkan gigi boleh tercabut.

4 comments:

Azura Abdullah June 16, 2010 at 1:20 AM  

sungguh aneh manusia ini..ntah hapa2...apa faedahnya lukis gmbar pd gigi? org nampak ke? (adesh..tak habis fikir lg ke"rasional"an nya..)

cybernetic88 June 20, 2010 at 9:12 AM  

wah smart gila. aku nk satu r. tnggu gigi aku patah. nnti ko wt kn r sng. haha ;P

syazwan safwan June 22, 2010 at 12:40 AM  

Azura > Seni itu x bersandarkan pd akal..

Acap > boleh2..nk lukis ape kt gigi ko nanti..hehe..

Azura Abdullah June 23, 2010 at 5:39 PM  

seni tak bersandarkan pd akal?hmm..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP