Theo Jansen dan Robot Anginnya.

>> Friday, June 4, 2010

Klik imej untuk ke laman sumber.

TED ialah satu Persidangan ‘Perkembangan Idea yang Bernilai’ ( Ideas Worth Spreading). Ia bermula (pada 1984) sebagai satu persidangan membawa bersama golongan dari tiga buah dunia yang berbeza iaitu : Teknologi, Hiburan, Reka Bentuk (Technology, Entertainment, Design). Hingga kini, skopnya semakin meluas ke bidang-bidang yang lain.



Begitu banyak idea dan pandangan dibentangkan oleh pembentang di TED. Antara yang menarik ialah idea dari Theo Jansen. Beliau telah mula mencipta suatu objek mirip robot atau binatang yang boleh bergerak dengan hanya menggunakan kuasa angin.




Pada mulanya, ciptaannya hanyalah bersaiz kecil, lalu telah berkembang dan kini saiznya 'robot angin'nya adalah sangat besar. Theo Jansen berkata, "sepanjang masa, rangka-rangka ini telah menjadi semakin lebih baik pada terus hidup unsur-unsur seperti ribut dan air dan akhirnya saya hendak letakkan 'binatang-binatang' ini keluar dalam gembala-gembala pada pantai-pantai, jadi mereka akan hidup dengan 'nyawa' mereka sendiri.”




Maklumat Lanjut di
Google & YouTube.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP