Keajaiban air mata

>> Tuesday, September 8, 2009

Adakah menangis tidak ada guna..adakah orang yang selalu menangis tidak sihat?, manja?, mengada-ngada?, banyak air mata? dan lain-lain. Sebenarnya menangis boleh menjadi ubat yang amat mujarab untuk kesihatan tubuh dan akal fikiran..





1. Membantu penglihatan

Air mata boleh membantu penglihatan seseorang. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang membuatkan penglihatan menjadi kabur.


2. Membunuh bakteria


Tidak perlu ubat titis mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai antibakteria semulajadi. Di dalam air mata terkandung cairan yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteria-bakteria yang ada dari dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandung bakteria, hanya dalam 5 minit.


3. Meningkatkan mood


Seseorang yang menangis dapat menurunkan tekanan kerana dengan menangis, mood seseorang akan meningkat kembali. Air mata yang dihasilkan dari menangis karena emosi mengandungi 24 peratus protein albumin yang berguna untuk tubuh.





4. Mengeluarkan racun


Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan menemui bahawa air mata yang keluar dari menangis kerana emosional mengandungi racun. Tapi jangan tersalah, keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia membawa racun dari dalam tubuh dan mengeluarkannya melalui mata.


5. Mengurangkan stress


Bagaimana menangis dapat mengurangkan stres ? Air mata dapat mengeluarkan hormon stres yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin. Selain menurunkan level stress, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.


6. Membina ukhwah


Selain baik untuk kesihatan fizikal, menangis juga membantu seseorang berukhwah. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya di depan kawan-kawan atau seseorang yang dapat membantu, ini akan meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosialisasi.



7. Melegakan perasaan


Semua orang rasanya merasa demikian. Meskipun Anda dihujani dengan berbagai macam masalah, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega. Setelah menangis, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan itu membuatkan seseorang merasa lebih baik dan lega.

























Sumber,
Beliefnet

7 comments:

aZwa wiSTa September 8, 2009 at 4:47 PM  

selalunya, lepas menangis baru akan rase lega... ade hikmahnye..
nice topic!!

syazwan safwan September 8, 2009 at 6:21 PM  

Sy dah beberapa tahun tak nangis..mata dah jadi merah..

aZwa wiSTa September 9, 2009 at 3:26 PM  

hah? biar betul.... hmmm... sy lak tiap2 ari nangis... huhuhu

syazwan safwan September 9, 2009 at 5:15 PM  

Betul..dari darjah 6 aritu..dalam mata jadik merah2..

Abdul Rashid September 10, 2009 at 11:58 PM  

saya kalau mengguap(mengantuk),keluar air mata

syazwan safwan September 11, 2009 at 10:09 AM  

Tu pun boleh jugak la..tapi kene menguap banyak kali...baru kelaur banyak air mata...hehe

sarizza myname February 5, 2010 at 8:34 PM  

xsangka mnangis pn bleh krluarkan rancun...
tp lg bgus kalau mnangis boleh keluarkn lemak2 yg x berguna...hehe..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP