Manusia Pintar di Dunia

>> Sunday, September 27, 2009


Siapa yang tidak kenal Einstein? Dunia ini sentiasa diwarnai dengan kehadiran insan2 yang luar biasa dan ajaib. Sebut saja betapa hebatnya para ilmuan zaman dahulu seperti James watt dan Thomas Alfa Edison, yang menemui sesuatu yang tidak pernah terfikirkan oleh kita sendiri.

Apakah mereka tergolong dari golongan yang ajaib? kita sendiri yang menilaikannya dari perspektif berbeza mengikut pandangan sendiri.




1. Kim Ung-Yong


Kim Ung-Yong ketika berusia 5 tahun memiliki IQ 210. Beliau lahir pada 1962, ketika berusia 4 tahun sudah dapat membaca huruf Jepun, Korea, Jerman dan Inggris. Pada usia 5 tahun sudah dapat menyelesaikan soalan-soalan kalkulus. Ia tercatat di Guinness Book Of Records sebagai orang dengan IQ tertinggi di dunia.






2. Gregory Smith


Lahir pada tahun 1990, Gregory Smith sudah mampu membaca pada umur 2 tahun dan belajar di universiti pada umur 10 tahun. Smith tidak hanya genius, di waktu senggangnya, dia juga melakukan banyak perjalanan mengelilingi dunia sebagai aktivis Perdamaian dan Hak Asasi Anak-anak. Smith merupakan pengasas International Youth Advocates, sebuah organisasi yang menjaga perdamaian dan memberikan bantuan untuk anak-anak di dunia. Dia pernah berdialog dengan Bill Clinton dan Mikhail Gorbachev, dan pernah memberikan pidato di depan PBB. Ketika ini, Smith sudah 4 kali dianugerahkan penghargaan Nobel Peace Prize.




3. Cleopatra Stratan


Cleopatra lahir pada 6 Oktober 2002, di Chisinau, Moldova dan merupakan anak dari penyanyi Pavel Stratan. Cleopatra adalah penyanyi termuda yang meraih kejayaan dengan albumnya yang dilancarkan tahun 2006 (ketika dia berumur 3 tahun). Dia juga memegang rekod sebagai penyanyi termuda yang tampil di depan secara langsung selama 2 jam di depan penonton yang berjumlah besar, penyanyi termuda yang mempunyai bayaran paling tinggi, penyanyi termuda yang menerima MTV Award dan penyanyi termuda yang menembusi #1 hit di negaranya.



4. Akrit Jaswal


Akrit meraih perhatian ketika pada tahun 2000, dia melakukan pembedahan pertamanya. Ketika itu dia berumur 7 tahun. Pesakitnya – seorang anak perempuan yang tidak mampu mendapat rawatan -berumur 8 tahun. Tangan anak perempuan itu terbakar, menyebabkan jari-jarinya dalam posisi menggenggam dan tidak dapat dibuka. Akrit belum pernah mendapatkan latihan atau pengalaman di bidang pembedahan sebelumnya, akan tetapi dia mampu melakukan pembedahan sehingga jari-jari anak perempuan tersebut dapat terbuka kembali dan mampu untuk menggunakan fungsi tangannya sebagaimana biasa.
Akrit memfokuskan kepandaiannya ke bidang perubatan dan pada umur 12 tahun, dia menyatakan bahawa dia sedang dalam penelitian untuk penyembuhan penyakit kanser. Ketika ini dia sedang menjalani kuliahnya dalam jurusan Sains di Chandigarh College dan merupakan mahasiswa termuda yang pernah diterima oleh Universiti di India.



5. Sayyid Mohamad Husein Tabataba'i

Berusia 7 tahun tetapi sudah menghafal dan memahami Al-Quran. Anak kecil ini dapat memahami Al-Quran walaupun bahasa ibunya bukan bahasa Arab, anak ini bernama Sayyid Mohammad Husein Tabataba’i.

Dia telah diuji untuk
Menghafal Al-Quran dan menerjemahkan dalam bahasa ibu (persia)
Menerangkan topik ayat Al-Quran
Menafsirkan dan menerangkan ayat Al-Quran dengan ayat lainya dalam Al-Quran
Bercakap-cakap dengan menggunakan ayat-ayat Al-Quran
Menerangkan makna Al-Quran dengan metode isyarat tangan
Setelah menjalani ujian selama 210 menit, akhirnya tim penguji memberi nilai 93. Dimana nilai ini mengukuhkanya sebagai Doktor Honoris Causa. Standard Penilaian :
60 – 70 Sertifikat diploma
70 – 80 Sarjana Kehormatan
80 – 90 Magister Kehormatan
90 keatas Doktor Kehormatan (honoris cause)
Pada tanggal 19 Februari 1998 Husein menerima ijazah Doktor Honoris Causa dalam bidang Science of The Retention of The Holy Quran.
P/s Dipetik dan diubah dari http://saannisa.wordpress.com/feed/

2 comments:

Anonymous,  February 25, 2013 at 6:05 AM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous,  February 25, 2013 at 8:02 AM  
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP