Kisah Pulau Gunkanjima

>> Friday, October 9, 2009





Pada awal 1900-an, Gunkanjima merupakan pulau yang makmur kerana kekayaan batu arangnya. Mitsubishi Corporation yang mengelola perlombongan batu arang di sini, menjadikan Gunkanjima menjadi kota yang kaya dan padat penduduk, padahal luas pulau ini hanya kurang dari 1 km2.



Tetapi batu arang yang terus dilombong hingga ke dasar laut, lama kelamaan habis dan pulau ini telah pun ditutup. Pulau yang tidak memiliki tumbuhan hijau ini pun lama kelamaan ditinggalkan oleh penghuninya. Lima puluh tahun kemudian, pulau ini mirip pulau hantu, apartmen2 mulai runtuh.

Pada tahun 1974-2009, pulau ini ditutup dari pengunjung. Namun baru-baru pulau unik ini dibuka untuk pengunjung. Pulau ini pun didaftarkan sebagai Warisan Dunia Unesco.




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP