Facebook : Kajian Terbaru

>> Saturday, October 17, 2009




Anda sangat rajin ber Facebook? Berhati-hatilah. Kajian terbaru mendedahkan, ada kemungkinan terjadi penurunan nilai untuk siswa dan pelajar yang sering melayari Facebook.

Menurut kajian yang dilakukan oleh Ohio State University, semakin sering seseorang menggunakan Facebook, semakin sedikit waktu belajarnya dan semakin buruk pula nilai-nilai mata pelajarannya.

Laporan kajian yang mengambil sampel 219 mahasiswa Ohio State University. Namun penulis laporan mengatakan, laporannya hanya memperlihatkan kemungkinan hubungan antara penggunaan Facebook dan menurunnya nilai-nilai yang seseorang peroleh di sekolah.



Fakta-fakta pengguna Facebook, untuk mengetahui status yang dikhabarkan oleh teman-teman mereka. Termasuk mengirim posting, menambah aplikasi, dan chatting dengan sesama pengguna dan kenalan baru.

Kajian menunjukkan, dengan kegiatan ini siswa atau pelajar menghabiskan waktu kurang dari satu jam per minggu.
Peneliti Ohio State University menyebutkan, 65 peratus mahasiswa setiap hari mengakses Facebook paling minimal satu kali sehari dan menghabiskan setidaknya satu jam di laman tersebut.




Yang menariknya, 79 peratus dari pengguna Facebook merasa bahwa menggunakan laman tersebut tidak mempengaruhi kualiti pekerjaan mereka. Namun yang terpengaruh adalah nilai ujian.

Ini ibarat perbezaan antara dapat nilai A dan B,’ kata Aryn Karpinski, peneliti Ohio State yang menanyakan 219 mahasiswa untuk penelitiannya.
Jillian Pratt, seorang mahasiswa kimia di University of Alberta mengatakan, penggunaan Facebook tidak menyusahkan sama sekali baginya. Facebook hanya menjadi selingan pekerjaan.

Sumber : The Calgary Herald

2 comments:

Finaz October 17, 2009 at 8:40 PM  

ooo Syaz..ni tak yah siswa jer staff kat opis pun kalo asyik leka berfacebook mau down sales company (kisah suatu hari di Kelly Services)

syazwan safwan October 17, 2009 at 9:15 PM  

Hehe..kene seimbang2kan..
kak Finaz ni kerja kat pejabat ke..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP