Menguap

>> Friday, October 9, 2009


Apa yang terjadi jika seseorang mengantuk? Kemungkinan besar, ia menguap sebagai tanda mahukan rehat ataupun tidur. Namun, pernahkah anda mencari apakah yang menyebabkan menguap.

Sebelum ini, mungkin kita pernah tahu ada satu teori yang menyebutkan bahawa menguap disebabkan oleh berkurangnya kadar oksigen di dalam tubuh. Tapi, menguap masih terjadi meskipun bernafas 100% dengan oksigen. Apa sebenarnya yang menyebabkan ini berlaku.





Fungsi sebenar menguap adalah untuk menurunkan suhu otak. Sebagaimana 'fan' pada komputer kita menyejukkan processor yang meningkat suhunya setelah digunakan.

Aktiviti menguap akan mempermudahkan otak menghadapi situasi peralihan, misalnya dari tidur ke jaga (bangun tidur).

2 comments:

cybernetic88 October 15, 2009 at 11:12 AM  

aku menguap aku lapa. pastu bru tdu. hahaha

NurabaDie November 7, 2009 at 9:35 PM  

kalau kita ingat2 balik, bila kita tengok orang menguap...kita pun nak menguap....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP