DAFTARKAN BLOG PADA SEARCH ENGINE

>> Thursday, October 15, 2009

Banyak cara yang kita lakukan agar blog kita dikenali dan di kunjungi, antara lain adalah dengan kita blogwalking atau berkunjung ke blog milik orang lain, mendaftarkan ke berbagai agregator, dan yang paling efektif adalah melalui search engine atau mesin pencari.

Bagi blogger baru mungkin beranggapan bahawa apabila kita membuat website atau blog akan secara automatik terindeks atau berada pada list berbagai search engine, dan kenyataannya tidaklah demikian. Seperti halnya sebuah sekolah, agar nama kita terdaftar pada buku daftar pelajar, tentunya kita melakukan pendaftaran terlebih dahulu ke sekolah tersebut.

Sama halnya dengan mesin pencari, agar blog kita terindeks pada mesin pencari, maka kita harus terlebih dahulu mendaftarkan blog milik kita pada mesin pencari.


Terdapat baanyak Search engine dan pada ketika ini yang paling terkenal di dunia adalah Google, Yahoo, serta Msn. Apabila blog kita ingin terindeks pada mesin pencari mereka, maka kita hendaklah mendaftarkan URL blog kita pada mesin pencari mereka.









Daftar Google


Untuk mendaftar ke google, kunjungilah

http://www.google.com/addurl/, apabila sudah berada pada halaman pendaftaran ada beberapa langkah yang harus di lakukan, iaitu mengisi form yang di sediakan :

·

· URL –> Isi dengan URL blog anda.

· Comments –> Isi dengan keyword atau kata kunci yang berhubungan dengan blog anda.

· Isi kotak kosong dengan huruf Verifikasi yang tersedia

· Klik Add URL

· Selesai. Setelah anda melakukan pendaftaran ke Google, maka tidak serta merta blog anda terindeks pada mesin pencarinya, akan tetapi memerlukan 3 sampai 4 minggu baru blog anda terindeks. Jika sudah 3 sampai 4 minggu, maka klik alamat blog anda pada mesin pencari google, adakah sudah terindeks atau belum? jika belum, cuba tunggu beberapa minggu lagi, dan tuliskan kembali alamat blog anda, Jika ternyata masih belum juga, cuba deh daftarkan lagi blognya ke google seperti langkah di atas.













Daftar Yahoo!

Untuk mendaftar ke yahoo! kunjungi https://siteexplorer.search.yahoo.com/submit. Akan tetapi untuk mendaftar ke yahoo, anda harus terlebih dahulu mempunyai account yahoo, kerana di perlukan log in terlebih dahulu ke account yahoo, bagi yang sudah ada, login dengan username serta password anda. Apabila sudah login, nanti sudah tersedia colum untuk di isi,isi colum tersebut dengan URL anda, kemudian klik Add URL, selesai.



Jika ingin memasukan alamat feed sekalian, anda boleh memasukannya. Ingat, alamat feed di blogger hanya tinggal menambahkan atom.xml atau rss.xml di belakang uRL blog anda, contoh :
http://muhammadsyazwansafwan.blogspot.com/atom.xml Atau
http://muhammadsyazwansafwan.blogspot.com/rss.xml





· Daftar ke Msn

Untuk daftar ke Msn,m kunjungi http://search.msn.com/docs/submit.aspx?FORM=WSDD2 isi huruf verifikasi dan URL anda pada kotak yang tersedia, kemudian klik Submit URL, selesai.



di alih bahasa dari :
http://anekatipsmenarik.blogspot.com/

4 comments:

Anonymous,  October 16, 2009 at 9:28 AM  

sebagai tambahan je..
lazimnya apabila page kita atau url kita tersenarai dan dapat page rank yg bagus di Google automatically page / url tersebut akan tersenarai di YAHOO! Cumanya... nak dapat page rank kat Google tu lah yg susah...

syazwan safwan October 16, 2009 at 3:06 PM  

Ooo..mesti finaz ni otai blogger...
sy ni newer je...
sila tunjuk ajar...

cikpuanNaiz October 20, 2009 at 8:36 PM  

thanks for da info..bru je dftar

farysa November 23, 2009 at 12:33 AM  

got it!
tengs
suda slesai dftr
=)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP