Wanita Kayan Wanita Leher Terpanjang Di Dunia

>> Tuesday, February 23, 2010


Mungkin anda pernah terdengar dan terlihat di kaca televisyen atau di dalam majalah mastika tentang perempuan-perempuan di Kayan, Myanmar yang bersempadan dengan Thailand yang memiliki leher terpanjang di dunia. Kayan adalah kelompok masyarakat Kareannu, Tibet Burma, yang merupakan etnik minoriti di Myanmar.





Pada lewat 1980 dan awal 1990, kerana konflik dengan pemerintahan tentera di Burma, banyak suku-suku Kayan rakyat melarikan diri ke sempadan Thailand. Mereka meninggalkan Myanmar disebabkan oleh peperangan konflik politik antara askar-askar kerajaan Myanmar dan kumpulan pemberontak pada masa itu. Di sana mereka hidup dengan satu status kerakyatan yang tidak sah di kawasan sempadan, Oleh sebab tradisi mereka yang sangat unik, pelancong sanggup membayar sejumlah wang kepada mereka dan sangat mengagumi pengubahsuaian badan mereka, yang menggulung panjang loyang cecincin sekitar leher-leher wanita itu.





Ternyata, panjang leher yang melebihi ukuran normal itu, memang sengaja dibentuk sejak mereka kecil. Sejak mereka masih berusia lima tahun, ibu bapanya sudah memakaikan gelang di lehernya.




Sekiranya mereka tidak disokong atau ditampung oleh gelang leher itu, leher mereka akan terkulai, kerana tulang leher tidak kuat menyangga kepala. Jika dibiarkan, maka wanita yang tidak menggunakan gelang leher, akan mati. Terdapat juga cecincin pada lengan-lengan dan kaki-kaki mereka. Namun begitu, ia tidaklah terkemuka seperti cecincin di leher mereka. Bagaimanapun, cincin ini adalah sama penting.

























Sumber,
Maklumat Lanjut,

http://en.wikipedia.org/wiki/Kayan_(Burma)

2 comments:

kurniawan.q February 24, 2010 at 3:31 PM  

salam sahabat aduh lehernya apa tidak menyakitkan ya

Anonymous,  February 24, 2010 at 3:43 PM  

ohh pernah tgk dokumentari cenggini kat tv. Makin lama makin bertambah ring kat neck diaorg tuh hehe..unik!

c

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP