Masjid Babri

>> Sunday, January 17, 2010


Konflik keagamaan yang menyebabkan jatuhnya PM Singh pada tahun 1990 berpangkal dari keinginan BJP untuk membangunkan kuil di Ayodhya, lebih tepat, di lokasi berdirinya Masjid Babri yang dibangun pada abad ke-16, Warga Hindu mempercayai tempat itu sebagai tempat kelahiran Rama (dewa Hindu) dan bertekad untuk membangun kuil di lokasi masjid tersebut. Untuk mencegah membesarnya konflik, pemerintah ingin mengadakan pertemuan antara penganut Hindu dan Islam, tetapi usaha ini gagal.

Pada tanggal 20 Oktober 1990, pemerintah mengusulkan agar kuil dibangun bersebelahan dengan masjid yang sudah ada lebih dulu. Tawaran ini ditolak mentah-mentah oleh kedua belah pihak, bahkan BJP kemudian mengumumkan akan membangunkan kuil tersebut pada tanggal 30 Oktober 1990.

Masalah Masjid Babri sempat menghilang sebentar karena perhatian beralih kepada masalah pergantian pemerintahan dan terbunuhnya Rajiv Gandhi pada tanggal 21 Mei 1991.




Pada tanggal 30 Oktober 1991 terjadi lagi rusuhan pada perayaan setahun peletakan batu pertama pembangunan kuil tersebut. Sehari sebelumya mantan perdana menteri V.P. Singh dan kelompoknya ditahan.

Peristiwa perusakan Masjid Babri menyulut kerusuhan yang lebih besar antara Hindu dan Islam di Bombay pada bulan Januari 1993 dan mengakibatkan ratusan korban .









'Hindarkan Konflik, Tanamkan Benih Kemesraan'



Sumber
Lagi maklumat
http://www.indonesiaindonesia.com/f/53569-india/
http://en.wikipedia.org/wiki/Babri_Mosque

3 comments:

Finaz January 17, 2010 at 4:03 PM  

Pganut Hindu nih dia kalo tido mlm mimpi ada pokok exactly mcm kat mana2 yg dia pernah tgk. Bila dia bangun jer otomatik dia akan letak satu kuil kecik kat pokok tuh. Pastu mulalah ada prancangn utk mbesarkan kuil tsbt.
Tak caya? Cuba check salasilah suma kuil2 Hindu kat Bangsar termasuk kat sebelah Midvalley..

Anyway, apapun
َل ُ كمْ دِينُ ُ كمْ وَلِيَ دِينِ

"lakum dinikum waliyadin"(dan bagimu agamamu, bagi ku agamaku..)

p/s: makanya kita tak ganggu agama mereka dan jgn sesekali mereka menganggu agama kita..

Unikversiti January 17, 2010 at 4:06 PM  

Salaam. penganut2 Hindu kat sana agresif sungguh laa. Alhamdulillah, kat Malaysia ramai yang bagus2, cuma ada sesetengah je yang agresif.

Dialog antara agama perlu sentiasa diadakan dengan secara ilmiah agar masing2 FAHAM agama masing2 dan boleh bertimbang rasa , insyaAllah :)

syazwan safwan January 17, 2010 at 9:39 PM  

Wah!! memang otai la kak finaz ni..semua tahu..

Terima kasih..info baru untuk saya..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP