Pulau Paling Terasing di Bumi

>> Tuesday, January 5, 2010







Tristan da Cunha adalah pulau yang terpencil di rangkaian gunung berapi di selatan lautan Atlantik.Pulau ini terletak di selatan Lautan Atlantik, 2.816 km dari Afrika Selatan dan 3.360 km dari Amerika Selatan.




Ia adalah kepulauan didiami yang paling terpencil di bumi . Dikelilingi oleh pegunungan dan laut membuatkan perjalanan ke pulau ini sangat sukar. Kerana bentuk muka bumi dan juga angin yang sangat kencang. Penduduknya hanya kira-kira 270 orang.



Kehidupan masyarakat adalah bertani, uniknya, semua tanah milik bersama namun pegawasan sangat ketat untuk mencegah tuntutan bertindih. Peraturan juga sangat ketat, orang luar dilarang membeli tanah di sini juga dilarang bermastatutin. Semua penduduk di sana adalah asli berasal dari sana, bukan pendatang. Selain bertani, ekonomi penduduk pulau ini juga didapati dari hasil laut.












Sumber,

Lagi Maklumat di ;

http://en.wikipedia.org/wiki/Tristan_da_Cunha









10 comments:

neeZhom January 5, 2010 at 5:43 PM  

Salam. memang sangat cantik view pulau tu dari atas. Cute dan mempunyai nilai estetika tersendiri, subhanAllah

Sememangnya ia sebuah tempat pelancongan yang sangat baik nampaknya. Ada saper2 nak sponsor kita semua pergi melancong ke situ?? hehe

Liza January 5, 2010 at 6:53 PM  

wow..cantik betul pulau itu. susah nak pergi kesana kalau angin sentiasa kuat

Fin January 6, 2010 at 12:12 AM  

peraturan ketat. Takde chance lah nak investor cenggitu..

sukiminna January 6, 2010 at 5:08 PM  

mesti pulau ni bebas pencemaran kan..

syazwan safwan January 9, 2010 at 12:51 AM  

Pulau2 kat Malaysia ni..banyak dah kene ambik dibuat resort..ada duit ada tanah..kat pulau Tristan ni x boleh beli tanah..

Kadang2 pelancongan jugak jadi tak elok..kat pulau perhentian banyak dah coral yang musnah..

alan January 16, 2010 at 8:59 PM  

cantik betul ciptaan ALLAH. kalau ada la sen, mmg aku nak g kat pulau tu.

nur adilin February 3, 2010 at 3:07 PM  

yep...impian mmg pelik2 nk g tempat pelik2...arap2 termakbul lah suatu ketika nt...:))

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP