Hipnosis

>> Wednesday, April 28, 2010




Mungkin apabila anda terdengar perkataan Hipnosis, anda terbayangkan hipnotis (penghipnosis) misteri yang popular di filem dan juga di komik yang digambarkan sebagai seorang lelaki yang memegang sebuah bandul dan menggerakkannya ke kiri dan kanan dan memukau seseorang yang berada di atas sebuah bangku. Setelah itu orang yang dipukau itu akan menurut segala arahan yang disuruh oleh penghipnosis tersebut, tidak kira apa saja arahan akan dituruti.


Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, Hipnosis ialah keadaan tidak sedar yang menyebabkan seseorang kelihatan seperti tidur tetapi masih boleh mendengar, melihat atau memahami perkara tertentu yg diajukan kepadanya oleh orang yg menguasai mindanya ketika itu.



Hypnotism’ adalah suatu teknik penguasaan diri sendiri melalui beberapa latihan kerohanian dan teknik memandang ke arah sesuatu perkara atau objek termasuk manusia. Dikatakan boleh berlaku dengan pancaran kekuatan dalaman orang yang mengamalkan ‘hypnotism’ ini, boleh mendatangkan suatu tenaga khusus baginya untuk menguasai orang lain.


Kini, pemahaman masayarakat mengenai hipnosis telah berubah, walaupun ada pihak yang menyalahgunakan hipnosis ini, masih ada golongan yang memanfaatkannya ke arah kebaikan. Sebenarnya ia bukan ilmu hitam atau pukau, sebaliknya hipnosis merupakan sejenis rawatan terapi. Menurut Sheila Menon, 50, Pengarah Urusan, Hipnosis Klinikal Kolej London (LCCH). "Hipnosis adalah satu proses terapi yang berguna dari segi perubatan, psikologi dan juga motivasi". Dalam kata lain, ia merupakan sejenis rawatan yang boleh membantu individu bermasalah sama ada dari segi kesihatan mental ataupun fizikal.






1. 'Large'kan Youtube. Perhatikan titik(putih) di tengah skrin.
2. Teruskan memandang.
3. Lihat di sekeliling anda.



Demonstrasi Hipnosis di :




















Sumber,
Lanjutkan Bacaan Anda di ;

1 comments:

Anonymous,  February 4, 2022 at 1:58 AM  

I was once in the wild for one, on the first time.
I was once in the wild for one, youtube to mp4 on the first time.”️ https://www.instagram.com/yelp.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP