Siapa Pencipta Simbol 'Smiley Face'

>> Friday, April 30, 2010

Harvey Richard Ball Pencipta 'Smiley Face'



Richard Ball merupakan pemilik bersama satu syarikat pengiklanan dan firma perhubungan awam di Worcester, di Amerika Syarikat. Beliau telah mencipta lambang 'Smile Face' pada tahun 1963 untuk mengurangkan ketegangan yang terjadi akibat proses penggabungan dua Firma Insuran.

Seorang naib presiden mengarahkan satu "kempen persahabatan" bagi meredakan ketegangan antara pekerja-pekerja yang bertengkar, lalu mengupah Richard Ball untuk mencipta satu grafik sesuai untuk sebiji butang pin untuk kempennya.





"Saya membuat lingkaran dengan mulut yang tersenyum pada selembar kertas kuning, yang melambangkan cahaya matahari yang cerah," katanya ketika diwawancara pada tahun 1996 oleh Associated Press. Ketika gambarnya diterbalikkan, senyum akan berubah menjadi sedih. Untuk mengelakkannya, Ball menambahkan dua titik sebagai mata dan akhirnya lahirlah 'Smiley Face'.

"Terdapat dua cara untuk melukisnya," Dia berkata. " Anda boleh mengambil sebuah kompas dan menarik satu bulatan yang sempurna dan membuat dua mata yang sempurna . "Atau anda boleh lukis ia dengan tangan sahaja seperti yang saya lakukannya," Kata Bell. "Berikan karakter!" Harvey Ball meninggal dunia pada April 2001, meninggalkan seorang balu dan 3 orang anak.

Harvey Ball: "Tidak pernah terjadi dalam sejarah manusia atau seni mana-mana karya seni yang tunggal ini tersebar luas, menyenangkan, menyeronokkan, mudah dinikmati dan tidak ada yang pernah begitu mudah dilakukan difahami seperti ini dalam seni"



Pin butang yang sangat terkenal di awal 1970


Simbol Perdamaian

Pada September 1970, (dua orang bersaudara dari Sepanyol, Murray dan Bernard) melakukan pemilihan untuk sebuah simbol perdamaian yang menarik, mereka teringat pernah melihat smiley face digunakan di periklanan perniagaan, lalu mereka terus menciptakan pin bergambar Smiley. Pin itu memperoleh 'hits' yang besar. Pada akhir 1972, dianggarkan 50 juta pin Smiley ini telah terjual dan menjadi simbol yang sangat terkenal telah terjual.



























sumber :


Lanjutkan bacaan di :



3 comments:

Mr_17 May 1, 2010 at 8:24 AM  

tu butang smile..sape yg reka senyum sokmo pulop???

syazwan safwan May 2, 2010 at 12:28 PM  

dok tahu la sape tu..nk cari jgk..x jumpe pon..satu lg nk cari org yang buat lambang penyu terengganu tu..

cHa,  January 30, 2011 at 8:17 PM  

yela..aku pon nak tau gak sape yg cipta logo penyu semyum sokmo tu...sampai skrg logo dia jd trade mark terengganu...:)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP