XPDC Mencandat Sotong

>> Saturday, April 3, 2010




Sesiapa yang pernah datang ke Terengganu pastinya tidak akan melupakan pesisir pantai yang panjang dan memukau pandangan. Semestinya, Terengganu juga sangat terkenal dengan keindahan pulau-pulau dengan air lautnya yang jernih, pantai berpasir putih dan lambaian pohon kelapa yang gemalai. Pulau-pulau ini jauh dari kesibukan di tanah besar merupakan destinasi yang paling sesuai untuk bercuti.


XPDC Mencandat Sotong

Ekspedisi mencandat dimulakan dengan bacaan doa.


Satu lagi perkara yang menarik di Terengganu ini ialah musim mencandat sotong, masa yang sesuai untuk mencandat sotong adalah dari bulan Mac hingga Julai. Terdapat pelbagai jenis sotong boleh dicandat seperti sotong ketupat, sotong jarum, sotong mengabang dan lain-lain lagi.



Jeti Marang
Tambang ke Pulau Kapas menaiki bot hanya RM40 pergi-balik.


Kebiasaannya, kaki pancing dan pencandat sotong akan ke laut melalui jeti Marang , kira-kira 30 minit (kira-kira 18 km) dari Kuala Terengganu. Bot juga selesa dan mematuhi peraturan keselamatan dengan menyediakan jaket keselamatan. Nilai tambang adalah antara RM 400 hingga RM 700, dan tempahan bot adalah bergantung kepada saiz bot dan rundingan dengan tuan bot.



Gelombang Laut pastinya menjanjikan pengalaman yang tidak menggembirakan bagi mereka yang mabuk laut. Persediaan boleh dibuat dengan memakan pil mabuk laut. Namun kepada kaki pancing, ia adalah nikmat yang tidak ternilai.


Pencandat juga perlu mahir menduga mata candatnya. Mata candat dilabuhkan hingga ke dasar, jika terasa berat, tali terus ditarik.



Warna sotong ketika baru dinaikkan adalah jernih, berbeza dengan yang dibeli di pasar.
Saiz sotong yang panjang dan besar mampu membuatkan kita tersenyum.

Satu lagi pengalaman yang menarik adalah makan sotong di atas bot, tekong bot menyiang dan menggoreng sotong segar ini di atas bot. Ramuannya mudah, hanya mencampurkan bawang putih dan sedikit air laut ketika sotong itu digoreng. Rasanya sangat sedap, dicicah pula dengan sos cili.


Hasil yang diperoleh dibahagi-bahagikan.

Hasil tangkapan bergantung kepada rezeki. Jika ada rezeki, jika kena harinya, sebuah bot mampu memperoleh 100kg> semalam.






































P/s Nasib baik cuaca ok..
Nasib baik tak mabuk laut..

14 comments:

*sUnNyMiSo* April 3, 2010 at 6:36 PM  

erks.
cam best je trip candat sotong nih.
camne nk kontek tokey bot2 ni ye?

Mr_17 April 3, 2010 at 6:48 PM  

best r candat...tp sian giler r yg mabuk n xsempat candat

nooRWANI April 4, 2010 at 11:01 PM  

hmm...leh wat trip nie....kalu nak kemana mana leh ajak saya..peace

sakuraputih April 5, 2010 at 12:28 PM  

pernah trip ke t'ganu, tp tak termasuk la pakej candat sotong tue..dengar dr ape yg diciterkan mmg best pun akt menyandat sotong ni..

syazwan safwan April 5, 2010 at 1:50 PM  

>sunnymiso> Sunnymisso nk ke no
phone tokei bot tu..

>Mr 17> Mari la skali
candat..try
sekali..

>noorwani> Ok2..

>sakuraputih> mmg best..tp bg yang
mabuk laut jadik x
best..

arieDRifke April 5, 2010 at 2:19 PM  

wan,
nape xhelo2 lu,
mmg suka ar p candat2 ni,waaaa,
jeles ar,
nt kita p same2 camne?
huhuhuhu,
kita gabung la 1 ipg,huhuh,
p dalam 10 orang ke

syazwan safwan April 6, 2010 at 10:34 AM  

>ariedrifke> nk g jugak sekali lagi ramai2 ni..tp kekurangan duit doh rasa..RM50 sorang..kene tempah dulu bot tu..

>Nabilah> Best2..kalo ko x mabuk laut best..kalau mabuk x best langsung..

ahsfantasy24 April 6, 2010 at 12:14 PM  

wa..bestny..
kos xpdc bpr inggit per kapita??
hehe..

syazwan safwan April 6, 2010 at 4:57 PM  

ikut saiz bot jugak..kalau bot kecil rm 40 pon dah dapat kalau bot besar rm 50..

arieDRifke April 8, 2010 at 9:56 PM  

wan, aku ON jer,
hehhhe, mmg minat la xtvt gni, huhu, nt ko nak p ko helo2 dlu la ak, ok?

usinz April 17, 2010 at 1:03 PM  

saya sgt suka sotong n atvt ni tp sya nie mabuk laut so..dpt tgk pun dh best..arp satu ari nnti dptla buat xtvt gini..memancing ker..mmg sya suka sgt..pastu makn tangkapan segar best beetul..

shynabaina April 17, 2010 at 1:17 PM  

suka2 mkn sotong tgk sotng,segar2 buat mask best tu..arp nti dpt gak buat xtvt cam gini..

stan June 8, 2010 at 4:24 PM  

salam.....
sgt menarik post ko nih....
saya akan ke terngganu ngn kawan2 bulan 7 nih...
harap bleh gak candat sotong nih
caner nk kontek tokeey bot?
harap boleh kasi no fon die....
terima kasih....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP