Jenis-Jenis Arak

>> Wednesday, April 7, 2010

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah r.a katanya: Rasulullah s.a.w pernah ditanya tentang minuman yang dibuat daripada madu arak. Baginda menjawab: Setiap minuman yang memabukkan adalah haram.







1. Wain adalah minuman dibuat daripada penapaian jus anggur. Wain dihasilkan dengan menapai anggur hancur menggunakan pelbagai jenis yis yang memakan gula terdapat dalam anggur dan menukar mereka kepada alkohol. Pelbagai jenis anggur dan ketegangan bagi yis adalah digunakan bergantung pada jenis wain dihasilkan.





2. Bir adalah minuman beralkohol tertua di dunia. Ia dihasilkan oleh pendidihan dan penapaian kanji, kebanyakannya diperolehi dari bijirin. Bijirin yang paling biasa digunakan adalah barli. Walaubagaimanapun gandum ,jagung, dan beras juga digunakan secara meluas.






3. Vodka, merupakan salah satu daripada arak yang palig popular di dunia. Vodka diperbuat daripada penapaian bahan-bahan seperti : bijian, rai, gandum, kentang, anggur, atau gula ubi. Ia bersifat jernih, tidak berbau, dan tawar. Ia merupakan arak neutral yang boleh diadun dan tidak meninggalkan sebarang bau kepada peminum.




4. Wiski ialah sejenis minuman beralkohol yang disulingkan ditapai dari lecekan bijian. Butir-butir berbeza adalah digunakan untuk jenis-jenis berbeza, termasuk barli, barli malt, rai, malt rai, gandum, dan jagung (jagung). Wiski yang berusia disimpan dalam tong-tong kayu, yang diperbuat umumnya daripada pokok oak putih.




5. Tequila diperbuat daripada tumbuhan Agav yang banyak ditanam di Mexico. Tequila ialah satu daripada arak-arak yang terpopular di dunia.






6. Brandy disulingkan dari buah lecek, kebiasaannya anggur. Dikenali Sebagai "fired wain" ia menjadi popular untuk beratus tahun. Brandy disimpan lama di dalam tong-tong oak di mana ia merupakan punca warnanya. Secara tradisinya, ia diminum selepas makan malam dan sering digunakan sering dalam masak-memasak.
















P/s Terdapat banyak lagi jenis-jenis Arak.
Entry ini tidak bermaksud untuk mengangkat martabat arak tetapi hanya sebagai
pengetahuan am.

Dengar dari Ustaz Azhar.

7 comments:

na-bi-lah April 7, 2010 at 5:09 PM  

ok selama ni dgr vodka tequila bla3 tp tak penah tau apa beza..
huhu thanks for da info

Maiyah April 7, 2010 at 6:32 PM  

perkongsian yg baik.. utk pengetahuan bersama

syazwan safwan April 7, 2010 at 7:42 PM  

ni saya ringkas2kan saja..
kalau ada info tambahan boleh la tambah-tambah.

green April 7, 2010 at 8:30 PM  

teriam atas info berguna ini..
:)

hans April 17, 2010 at 7:40 PM  

owh
thanks 4 da info
suka baca tadi

gurucyber March 10, 2011 at 10:50 AM  

terima kasih .. nice info..

botol pun dah macam2 dah...

Unknown September 2, 2018 at 9:27 AM  

Klu stout jenis warna hitam n berbuih putih kt atas..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP