Latah

>> Tuesday, April 27, 2010



Adakah anda seorang yang melatah apabila diusik atau diganggu ?. Mungkin juga anda pernah berasa geli hati apabila mengusik seorang yang melatah. Masyarakat kita terutama kaum Melayu sememangnya cukup sinonim dengan melatah terutama golongan berumur. Pakar Psikologi, Dr William S Buroughs, menjelaskan latah adalah situasi terkejut melampau (hyperstartling) yang ditemui di Asia Tenggara pada sesetengah bangsa saja dan amnya pada wanita.





Menurut Kamus Dewan Edisi Empat latah ialah sejenis penyakit saraf yang menyebabkan seseorang itu (biasanya perempuan) tidak sedar apa yg dilakukannya, suka mengikut perbuatan atau suruhan orang dgn tidak disedari, mengeluarkan perkataan atau mem­buat sesuatu dengan tidak disengajakan kerana terperanjat dan lain-lain:


Jenis-jenis latah

1. Echolalia : mengulangi perkataan orang lain
2. Echopraksia : meniru gerakan orang lain
3. Koprolalia : mengucapkan kata-kata yang dianggap tabu/kotor
4. Automatic obedience : melaksanakan perintah secara spontan pada saat terkejut, misalnya; ketika pendelatah dikejutkan dengan seruan perintah seperti ”sujud” atau ”peluk”, ia akan segera melakukan perintah itu.


Menyembuhkan latah
Syarat munculnya latah adalah adanya kejutan. Untuk mengurang dan menyembuhkan latah, pelatah harus menenangkan diri. Misalnya, keluar dari rumah jika orang di sekelilingnya sering memberikan tekanan atau mengelakkan diri dari membuat kerja yang memberikan tekanan yang berat.

Untuk menyembuhkan latah, orang yang hidup dengan pelatah ini perlu berempati. Janganlah selalu mengusik si pelatah. Ada penderita latah yang sembuh setelah berkeluarga dan hidup tenang. Pesakit latah ini juga perlu melakukan latihan relaksasi, meditasi, dan konsentrasi secara rutin.

























Sumber,
Lanjutkan bacaan anda di ;

http://prpm.dbp.gov.my/
http://www.kaskus.us/
http://www.ehoza.com/v4/forum/info-pengetahuan-am/15753-penyakit-melatah-hanya-di-asia-tenggara.html

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP