Perang Israel-Lubnan 2006

>> Friday, November 6, 2009



Dunia dikejutkan dengan Krisis Israel - Lubnan bermula 12 Julai 2006. Israel telah menyerang Palestin di Genting Gaza dan kemudian menyerang seluruh Lubnan terutama di Beirut. Israel menyerang Palestin dan Lubnan kononnya mencari 2 tenteranya yang ditawan oleh Palestin. Kemudian Hizbullah mengaku menawan seorang tentera Israel di Beirut.

Nama dua tentera Israel yang memasuki kawasan Lubnan itu ialah Ehud Goldwasser and Eldad Regev.Lantas pasukan tentera Israel menyerang Lubnan bertubi-tubi.Perdana Menteri Israel Ehud Ol-Mert berkata serangan akan dihentikan jika Hizbullah membebaskan 2 askar Israel. Hizbullah hendaklah hentikan serangan roket dan kerajaan Lubnan melaksanakan Ketetapan Majlis Keselamatan PBB 1559 iaitu pelucutan senjata oleh Hizbullah.



Israel mendakwa Hizbullah telah melancarkan 130 roket dalam tempoh 48 jam menyebabkan dua mati dan 115 lain cedera.Hizbullah merupakan merupakan pertubuhan Islam Syiah . Ada yang pro Syria dan pro Iran. Hizbullah mempunyai perwakilan di Parlimen Lubnan dan ada yang menjadi menteri Lubnan.

P/s Bacaan lanjut di

http://ms.wikipedia.org/wiki/Krisis_Israel-Lubnan_2006

Lagi gambar di

http://www.gidaraporu.com/israil/index.html

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP