Tatoo Elektronik

>> Monday, November 23, 2009


Tatoo LED telah dicipta di Universiti Pennsylvania. Peranti implantable sutera diletakkan di bawah kulit seperti tato. Tatoo ini boleh membawa LED, menukarkan kulit menjadi sebuah layar.

Substrate sutera di dalam nanochip yang dipasang akan melarut di dalam tubuh, Cip silikon sangat kecil, sekitar panjang butiran kecil beras - sekitar 1 milimeter, dan hanya setebal 250 nanometer. Lembaran sutera akan membuat mereka tetap di tempatnya, mencetak ke bentuk kulit ketika larutan garam ditambah.


Pajangan ini boleh dihubungkan dengan segala jenis peranti elektronik, juga di dalam tubuh. Saintis sedang menggunakan dieksplorasi, daripada sensor gula darah yang menunjukkan readouts pada kulit itu sendiri untuk neurodevices yang mengikat ke dalam sistem saraf tubuh - pemasangan cip saraf tertentu untuk mengendalikan tangan palsu, misalnya.


Philips, raksasa alatan elektronik, sedang menjejaki beberapa kelebihan menggunakan teknologi ini :

GPS, dengan pembacaan peta di bahagian belakang pergelangan tangan pasti akan wujud.

Dan badan penuh paparan pada akan digunakan untuk iklan.

http://www.wired.com/gadgetlab/2009/11/the-illustrated-man-how-led-tattoos-could-change-the-face-of-humanity/


2 comments:

hudamcgyver November 26, 2009 at 12:50 PM  

wah.menarik ini..
leh letak video tak?
hehe

syazwan safwan November 26, 2009 at 10:42 PM  

boleh kot..
tapi jangan letak la..
tatoo ni pun haram jugak..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP