Pantang larang mengenai Minum air

>> Sunday, August 2, 2009


Tahukah korang betapa air sejuk itu tidak baik untuk kesihatan? Air sejuk yang berais sangat merbahaya. Pengamalnya berisiko tinggi mendapat serangan jantung, walaupun di usia muda.Risiko ini kebiasaannya berlaku dalam jangka masa panjang. Sebab itu, ada yang dah lama mengamalkannya, tetapi tetap sihat dan cergas. Serangan jantung tidak mengenal tuannya. Ada yang bernasib baik, dan ada yang sebaliknya.



Namun, lebih baik kita berjaga-jaga sebelum terkena. Bak kata pepatah, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Untuk itu, kita dinasihatkan untuk mengamalkan meminum air panas selepas makan.Amalan atau petua ini telah lama diamalkan oleh masyarakat di negara China dan Jepun. Mereka mengamalkan meminum teh panas, bukan teh batu ais macam kita.Aku tahu, Malaysia ni beriklim panas (dan lembab sepanjang tahun). Aku juga tahu yang negara China dan Jepun itu negara empat musim. Air sejuk akan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan. Tindakbalas ini akan menyebabkan lemak terbentuk di dalam usus, lantas memperlahankan proses penghadaman.

Lama kelamaan, lemak-lemak ini akan menyempitkan saluran-saluran dalam badan kita. Bila dah sempit, mudahlah tersumbat. Bila tersumbat, penyakit pun datang. Bila penyakit dah datang,

Kaitan air sejuk dengan serangan jantung(strok)




Apakah kaitan air sejuk dengan serangan jantung(strok)?
Terlebih dahulu, ada baiknya kita melihat dan meniru budaya orang cina dan jepun yang gemar meminum teh hijau panas. Green tea sememangnya diakui mempunyai khasiat untuk kesihatan manusia, tetapi yang diutarakan kali ini adalah dihidangkan semasa masih panas.

Apabila kita meminum air sejuk selepas makan, air sejuk tadi akan membekukan minyak yang kita baru saja makan. Ini menyebabkan proses penghadaman menjadi perlahan dan akan menyebabkan banyak lemak yang 'mendap' atau tidak dapat dicerna. Lama-kelamaan minyak itu akan bertukar lemak dan akan berpotensi menjadi kanser.



Serangan Jantung.

Biasanya apabila seseorang mengalami serangan strok, orang itu akan merasa sakit-sakit di bahagian tangan kiri. Disamping itu simtom-simtom lain seperti kerap berpeluh, rasa-rasa nak muntah dan rasa kelainan di bahagian tengkuk.

60% daripada mangsa yang mengalami strok ketika tidur tidak akan bangun(mati).

Kesimpulan
Minum air panas (suam) adalah lebih baik untuk kesihatan. Minum air sejuk sekali-sekala dan apabila sesuai misalnya cuaca yang terlalu panas.

Walaupun perkara ini adalah teori semata-mata tetapi saya percaya bahawa meminum air panas atau suam adalah lebih baik daripada air sejuk atau 'ping' tidak kira ia berkaitan strok atau lain-lain penyakit.

5 comments:

syazwan safwan August 7, 2009 at 3:58 PM  
This comment has been removed by the author.
Pika pongpong February 27, 2010 at 11:32 AM  

suke2...
info yg amat bergune..
tq~~
keep it up!

Unknown July 20, 2016 at 3:27 PM  

MAK SAUDARA SAYA MENINGAL SBB MINUM AIR BATU SETIAP HARI. MATI SEDDANG TIDUR

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP