Kuda laut jantan melahirkan Anak

>> Wednesday, December 30, 2009


Pipefish


Kuda laut membiak dengan cara yang sangat aneh iaitu bukan induk betinanya yang mengandung tetapi yang jantan yang mengandung. Pipefishes dan kuda laut adalah spesies di dunia binatang yang mengalami “male pregnancy”.

Kuda laut Jantan memiliki kantung benih yang digunakan untuk menyimpan telur yang diberikan sang betina. Ketika mengawan, mereka saling melilitkan ekor dan sang betina memasukkan tabung panjang yang dinamakan ovipositor ke kantung benih sang jantan.




Telur-telur mengalir melalui tabung ke kantung benih dimana kemudian disenyawakan. Embrio berkembang selama 10 hari - 6 minggu, bergantung pada spesies dan keadaan air.

Kantung kuda laut jantan juga mengatur kadar garam, dengan perlahan meningkatkan kadar garam di kantung agar sesuai dengan lingkungan luar ketika telur dewasa. Telur yang menetas tidak bergantung pada induk. Bahkan kadang-kadang induk jantan memakan telur yang baru dilahirkannya.



Perubatan tradisional Cina menggunakan kira-kira 20 million kuda laut setahun.





2 comments:

bujang bakal senang December 31, 2009 at 2:35 AM  

xtahan tengk die kua kn anak die,siap men tembk2..masyllh.alhamdulillah

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP