Semut tidak sukakan Kapur?

>> Thursday, December 24, 2009



Kita berasa rimas sekiranya terdapat semut merayap-rayap di dapur, bilik tidur, atau ruang tamu di rumah kita. Kita juga sering menggunakan penyembur serangga untuk membunuh semut-semut ini. Namun demikian, ada satu cara untuk mengelakkan semut daripada melata dan seterusnya masuk ke dalam balang gula, atau makanan anda.






Caranya mudah saja. Apa yang perlu anda lakukan ialah dengan membuat garisan di sekeliling tempat makan itu disimpan dengan menggunakan kapur tulis. Entah mengapa, semut diketahui memang tidak sukakan kapur.















Sumber,
Lagi maklumat di,

http://www.instructables.com/id/Pets-Month-08-Tips-to -Keep-the-ants-out-of-your-/step5/Use-chalk-or-soap/

http://doves2day.blogspot.com/2008/09/october-ant-season.html

8 comments:

;) December 24, 2009 at 7:23 PM  

err..serius..??
kt bilik sy semut mmg m'hanginkan..
letak ubat semut pun..
mcm xlayan ja..

mna nk cari kapur tulis..dlu time skola lupa nk rompak..
kapur yg guna tyme cmpur ngn sireh pinang tu xleh k?
hehe

Dj_Diddy December 24, 2009 at 8:42 PM  

haha.. itu bukan kapur tulis biasa ler.. ni kapur dari indon memang khas untuk takutkan semut, lipas dan cicak.. :)

Mr_17 December 24, 2009 at 10:18 PM  

bungkus r kapor wan..kita pakat jual nk...kite kate ubat semut mujarab...

sniffa93_aznil4eva December 27, 2009 at 10:52 PM  

wah seyes ni?
nak try pasni.
thanx ek!

zBobot December 28, 2009 at 6:41 PM  

syazwan..lps ni bole la wat bisnes kapur semut ekekekee..

syazwan safwan December 28, 2009 at 11:29 PM  

Kalau takde kapur racun tu..pegi je kat sekolah amik kapur biasa (suruh adik ambik)....hahaha...

masa kecik dulu selalu guna kapur ...sekarang dah guna ridsect..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet
dan dipercayai 'public domain'. Kami akan nyatakan sumber dari mana artikel ini diambil. Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman,
dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP